Terapeuta pedagogiczny

Terapeuta pedagogiczny, nauczyciel wspomagający – Joanna Pecht

Gorąco zachęcam do zapoznania się z materiałami dotyczącymi wspomagania rozwoju dziecka:

28Kwi2020

Każdy z nas posiada trzy podstawowe systemy zmysłowe. Jednym z nich jest zmysł dotyku i jest on bardzo ważny we wszystkich czynnościach, które wykonujemy.

Każdy z nas jest świadom tego, jak w życiu ważny jest dotyk, przytulanie, masażyki. Bywa i tak, że są dzieci, które od samego początku nie lubią dotyku. Nie lubią się przytulać, protestują przy wykonywaniu czynności higienicznych, nie lubią nosić niektórych ubrań, czasami ma mają miejsce takie sytuacje, że rozbierają się do naga. Są to dzieci nadwrażliwe dotykowo. W takiej sytuacji powinniśmy takie dziecko odwrażliwić.

Dla takiego dziecka możemy samodzielnie wykonać ścieżkę sensoryczną z przedmiotów, które mamy „pod ręką”. Poszukaj w domu, kartonów, mat, piórek, gąbek, filcu, wełny, produktów sypkich, plecionek, mat itp. Chodzi o to, by dziecko miało możliwość poznania różnorodnych faktur.

Po tak przygotowanej ścieżce dziecko powinno chodzić boso lub w cienkich skarpetkach. Może również pełzać, raczkować. Przede wszystkim nie zmuszamy dziecka do wykonywania czynności, szczególnie gdy płacze i definitywnie odmawia. Musimy podążać za dzieckiem, czekać aż będzie gotowe podjąć tą aktywność.

Przykładowe propozycje domowych ścieżek sensorycznych:

Opracowała mgr Joanna Pecht, terapeuta pedagogiczny

[…]

16Kwi2020

Sytuacja spowodowana przez pandemię całkowicie odmieniła nasze dotychczasowe życie. Może być to przyczyną stresu i  wywoływać trudne emocje jak np. złość. Ciągłe spędzanie czasu ze wszystkimi domownikami w jednym miejscu również jest przyczyną napięć
i konfliktów.

Dlatego, Kochani Rodzice naszych cudownych Przedszkolaków, poniżej zaproponuję Wam
w jaki sposób możecie zapewnić tzw. „odstresowanie” sobie i swoim dzieciom.

Jak się przygotować? Co będzie niezbędne? Przede wszystkim cisza, to taki must have. Możemy również przygotować sobie miejsce w domu, gdzie będziemy się relaksować tzn. włączamy muzykę klasyczną, lub odgłosy przyrody. Wszyscy znamy aplikacje muzyczne, które w zasadzie nie znają ograniczeń co do proponowanych dźwięków, więc znalezienie odpowiedniej muzyki nie będzie problemem. Możemy również zapalić świecę
o przyjemnym zapachu chociażby lawendy, która będzie działać kojąco na nasze zmysły.

Jeśli jesteśmy już gotowi, to do dzieła!

[…]

14Kwi2020
Kochani Rodzice Drogie Przedszkolaki. Sytuacja, w której ostatnio się znaleźliśmy jest trudna, a dodatkowo dla dzieci nudna. Dlatego zachęcam Was do podjęcia wyzwań z Bazgrołkami. Jest to, ciekawa propozycja na aktywne i wspólne spędzenie czasu przez najbliższe 7 dni. Gorąco polecam i pozdrawiam Joanna Pecht
Poniżej link, gdzie jest zamieszczony projekt „Domowe wyzwania Bazgrołków”
9Kwi2020
Często zdarza nam się słyszeć od naszych pociech niestworzone historie o pewnych osobach czy sytuacjach, które miały miejsce w przedszkolu lub w domu. Rodzic zastanawia się czy wszystkie te opowieści są kłamstwem. Trudno tu mówić o kłamstwie, gdyż dziecko nie mówi tego świadomie z chęcią wprowadzenia rodzica w błąd.U dzieci w wieku przedszkolnym raczej nie mamy do czynienia z kłamstwem. Kiedy pytamy dziecko „Czemu masz brudną koszulkę”, a ono odpowiada, że „miś Uszatek mnie przewrócił”, to nie jest kłamstwo, a jedynie próba wytłumaczenia się z trudnej dla dziecka sytuacji.

[…]

2Kwi2020
Wszyscy słyszeliśmy to określenie. Wiemy, że w każdej placówce oświatowej mogą pojawić się dzieci z autyzmem. W zasadzie to, nie tylko mogą, ale są.
Jeśli postaramy się rozumieć czym jest autyzm pozwoli to, z łatwością będziemy mogli uwrażliwiać nasze dzieci na potrzeby innych. Zdarza się, że niezrozumienie przez nas sytuacji powoduje „zaszufladkowanie” dziecka nieneorotypowego (czyli dziecka z autyzmem) jako dziecka niegrzecznego, dziwnego. Zgodnie ze stosowaną w Polsce Międzynarodową Klasyfikacją Zaburzeń Psychicznych i Zaburzeń Zachowania ICD-10, autyzm zaliczany jest do grupy całościowych zaburzeń rozwojowych. Niestety do dnia dzisiejszego nie znamy konkretnej przyczyny powstawania tych zaburzeń. Autyzmu nie da się wyleczyć. Najlepsze co możemy dać dzieciom z autyzmem, to nasze zrozumienie i wsparcie.
„Dzieci z autyzmem widzą świat wyjątkowo. A przy odrobinie wsparcia ze strony przyjaciół mogą się tym z nami podzielić. Autyzm może sprawić, że odkryjesz rzeczy niezwykłe”
Kochani Rodzice! Zachęcam Was szczególnie w tym dniu, do obejrzenia krótkiego filmu, jak dziecko z autyzmem widzi świat, odbiera wszystkie otaczające go bodźce
Dla dzieci polecam poniższą animację. Ważne jest by nasze pociechy również rozumiały, że każdy z nas jest inny, a przy tym wyjątkowy
Pozdrawiam serdecznie.
Joanna Pecht – terapeuta pedagogiczny
30Mar2020

Kochani Rodzice! Kochane Przedszkolaki!

Na dzień dzisiejszy proponuję Wam podjęcie zadania, którego celem jest przygotowanie dziecka do nauki czytania i pisania (ale nie tylko)
Do jego wykonania będą potrzebne rzeczy, które na pewno każdy z Was ma w domu, tj. talerz, i coś sypkiego, jak mąka czy sól drobnoziarnista, flamaster, kartka.
Rodzicu przygotuj swojemu dziecku, kartę ze wzorem, który ma odwzorować na „piasku”. Możecie to zadanie wykonywać naprzemiennie, raz rodzic wymyśla wzór, a następnie dziecko dla rodzica.

[…]

24Mar2020

Zdobywanie społecznych kompetencji – cz. 5 propozycje zabaw (pomysły zaczerpnięte z książki Charmaine Liebertz „Skarbnica edukacji dobrego serca”).

Kto jest szefem?

Uczestnicy zabawy muszą wybrać „szefa” zabawy przy czym, jedna osoba wcześniej musi opuścić miejsce, w którym będzie dokonywał się wybór. Szef będzie decydował o tym co się wydarzy w grupie, np. naśladowane mimiki, gestykulacji itp., wszyscy muszą zachowywać się jednakowo. Zadaniem osoby, która była poza wyborem szefa, jest odgadnąć, kto jest szefem.

Czytaj dalej:

[…]

23Mar2020

Rozwijanie empatii – propozycje zabaw cz.4 (pomysły zaczerpnięte z książki Charmaine Liebertz „Skarbnica edukacji dobrego serca”)

Powiedz jakie to uczucie

Zabawa jest podobna do kalamburów, jednak w tym przypadku nie są potrzebne rekwizyty typu kostka . Uczestnicy zabawy dobierają się w pary Zadaniem gracza jest, poprzez postawę ciała, mimikę czy też gest, ale bez użycia słów pokazanie j emocji. Zadaniem drugiej osoby z pary jest odgadnięcie pokazywanej emocji i nazwanie jej.

Czytaj dalej:

[…]