Terapeuta pedagogiczny

Terapeuta pedagogiczny, nauczyciel wspomagający – Joanna Pecht

Gorąco zachęcam do zapoznania się z materiałami dotyczącymi wspomagania rozwoju dziecka:

30Mar2020

Kochani Rodzice! Kochane Przedszkolaki!

Na dzień dzisiejszy proponuję Wam podjęcie zadania, którego celem jest przygotowanie dziecka do nauki czytania i pisania (ale nie tylko)
Do jego wykonania będą potrzebne rzeczy, które na pewno każdy z Was ma w domu, tj. talerz, i coś sypkiego, jak mąka czy sól drobnoziarnista, flamaster, kartka.
Rodzicu przygotuj swojemu dziecku, kartę ze wzorem, który ma odwzorować na „piasku”. Możecie to zadanie wykonywać naprzemiennie, raz rodzic wymyśla wzór, a następnie dziecko dla rodzica.

[…]

24Mar2020

Zdobywanie społecznych kompetencji – cz. 5 propozycje zabaw (pomysły zaczerpnięte z książki Charmaine Liebertz „Skarbnica edukacji dobrego serca”).

Kto jest szefem?

Uczestnicy zabawy muszą wybrać „szefa” zabawy przy czym, jedna osoba wcześniej musi opuścić miejsce, w którym będzie dokonywał się wybór. Szef będzie decydował o tym co się wydarzy w grupie, np. naśladowane mimiki, gestykulacji itp., wszyscy muszą zachowywać się jednakowo. Zadaniem osoby, która była poza wyborem szefa, jest odgadnąć, kto jest szefem.

Czytaj dalej:

[…]

23Mar2020

Rozwijanie empatii – propozycje zabaw cz.4 (pomysły zaczerpnięte z książki Charmaine Liebertz „Skarbnica edukacji dobrego serca”)

Powiedz jakie to uczucie

Zabawa jest podobna do kalamburów, jednak w tym przypadku nie są potrzebne rekwizyty typu kostka . Uczestnicy zabawy dobierają się w pary Zadaniem gracza jest, poprzez postawę ciała, mimikę czy też gest, ale bez użycia słów pokazanie j emocji. Zadaniem drugiej osoby z pary jest odgadnięcie pokazywanej emocji i nazwanie jej.

Czytaj dalej:

[…]

20Mar2020

Sezamie, otwórz się!

W zabawie tej dzieci uczą się wstrzymywania okazywanych emocji/napięcia.

Uczestnicy zabawy siedzą w kole. Po środku koła znajduje się pudełko, w którym to, znajduje się ukryty skarb. Każde uczestnik gry po kolei może zajrzeć do pudełka, ale nie może zdradzić co znajduje się w środku. Kiedy już wszyscy uczestnicy zajrzą do środka. Wypowiadamy hasło „Sezamie, otwórz się”, w tym momencie wszyscy na raz zdradzają tajemnicę, mówią co zostało ukryte.

Kraina uśmiechu

Uczestnicy zabawy siedzą na krzesłach, które ustawione są w kręgu. Każdy ciągnie jeden los, i sprawdza czy został klaunem. Pozostali uczestnicy to, smutasy. Osoba, która została klaunem wysyła do uczestników szybki uśmiech i mruga oczkiem, ale robi to niepostrzeżenie. Uczestnicy starają się jak najszybciej zdemaskować osobę, która jest klaunem. Każdy może tylko raz wyrazić swój typ kto jest klaunem. Każdy smutas, który został zaczarowany przez klauna, zmienia swoją minę. Staje się uśmiechnięty. Każda osoba, która się pomyliła w swoim podejrzeniu co do osoby, która jest klaunem, zmienia się ze smutasa w uśmiechniętą postać. Kiedy wszyscy uczestnicy zabawy mają właściwe podejrzenia co do osoby, która jest klaunem, zabawa kończy się.

 (pomysły zaczerpnięte z książki Charmaine Liebertz „Skarbnica edukacji dobrego serca”)

19Mar2020

Pocieszyciel.

Jest to, propozycja dla dzieci, które z jakiegoś powodu są smutne. Dobrze jest by dziecko miało np. jakąś swoją zabawkę, która będzie jego tzw. „przyjacielem – pocieszycielem”. Pocieszyciel jest miły, ma zawsze czas, a jego ulubionym zajęciem jest pocieszanie. Sprawia mu to ogromną przyjemność. Uwielbia być przytulany i tego kiedy opowiadasz mu o swoich zmartwieniach.

 

Zegar uczuć

Razem z dzieckiem wykonujemy zegar uczuć.  Sztywny kształt koła dzielimy na cztery części gdzie zamieszczamy cztery twarze z uczuciami (strach, złość, radość, smutek). Po środku zegara montujemy wskazówkę. Zegar umieszczamy w widocznym i dostępnym miejscu w domu. Informujemy dziecko, że jest to zegar czuć, który służy do pokazywania tego, jak czują się w danym momencie.

Zegar jest szczególnie pomocny dla dzieci, które niechętnie mówią o swoich uczuciach lub po prostu jeszcze tego nie potrafią.

[…]

18Mar2020

Jak powiedział kiedyś amerykański wirtuoz skrzypiec i dyrygent
Yehudi Menuhin  „Emocje i uczucia są najbardziej osobistymi, elementarnymi
i potężnymi siłami napędowymi człowieka
.”

Dlatego też, chciałabym zaproponować Państwu propozycje zabaw, które będą wspierać rozwój emocjonalny Waszych dzieci, a Naszych Przedszkolaków.

Zabawy można będzie przeprowadzić we dwójkę lub w większym gronie uczestników.  Podane przeze mnie zabawy umilą Państwu czas spędzany wspólnie z dziećmi, a przy okazji przełożą się na rozwój inteligencji emocjonalnej, zacieśniania więzi rodzinnych oraz budowaniu poczucia własnej wartości i bezpieczeństwa. Zabawy są przeznaczone dla wszystkich przedszkolaków. Będą podzielone na 5 części. W każdej z nich będą zamieszczone zabawy wspierające rozwój inteligencji emocjonalnej.

Miłej zabawy! Joanna Pecht

[…]

16Mar2020
Zachęcamy Rodziców Naszych Przedszkolaków do organizowania wspólnych zabaw ruchowych w domu, które wspierają rozwój motoryczny dzieci.
Poniżej znajdują się linki z propozycjami zabaw.
Poleca: Joanna Pecht – terapeuta pedagogiczny, nauczyciel wspomagający